مقایسه املاک

مقایسه
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

مسکن قزوین

آبشار ورچر در روستای رزجرد قزوین

جاذبه های طبیعی یکی از بهترین موارد هستند تا بتوانند انرژی های منفی زندگی مدرن امروزی را از ذهن و جان افراد تخلیه نمایند. شاید به همین دلیل باشد که جاذبه های طبیعی، مانند جاذبه های تاریخی پرطرفدار هستند.

در میان زیبایی های طبیعی، آبشارها یکی از بهترین ها هستند. صدای چرخروش آب در آبشار می تواند آرامشی بی بدیل را ایجاد نماید. علاوه بر این، در کنار آبشارها شاهد مناظر طبیعی، درختان و سبزه های فروانی هستیم که می توانند زیبایی های آبشار را تا چندین برابر افزایش دهد.

روستای رزجرد، یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در استان قزوین قرار گرفته است. این روستا دارای جاذبه های طبیعی بسیاری از جمله آبشاری زیبا به نام ورچر است. وجود این جاذبه ها سبب شده که این روستا مقصذ گردشگران بسیاری از سطح استان و حتی کشور باشد. اما مسیر دسترسی به این ابشار کمی با کوهنوردی همراه است. همین امر هم کمک کرده تا کوهنوردان هم این مقصد را انتخاب نمایند.

در ادامه این مطلب در رابطه با آبشار ورچر و روستای رزجرد، مطالب جالب و جدیدی را بیان خواهیم نمود. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آبشار ورچر

این آبشار در فاصله ۶ کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد، ارتفاع آن حدودا ۳۰ متر است و در اردیبهشت به علت پر آبی و سرسبزی دره آن که دارای صخره های عظیم و درختان بید، ون است، جاذبه خاصی دارد. این آبشار به علت دوری از راههای اصلی، بیشتر پذیرای کوهنوردان است. بیشترین دبی آن مربوط به اوایل سال بوده و اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. برای رسیدن به این آبشار باید از میدان مینودر (غریب کش) قزوین به سمت الموت حرکت کرد و پس از طی مسافتی ۲۱ کیلومتری به روستای رزجرد رسید و از این پس، ضمن جدا شدن از جاده اصلی (الموت) و طی راه خاکی به مدت ۱ ساعت به آبشار رسید.

یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری روستای رزجرد و بهتر است بگوییم استان قزوین، آبشار ورچر (Varchor) است که به دلیل دوری آبشار از مسیرهای اصلی و جاده، این منطقه فقط پذیرای اهالی روستا، دوستداران طبیعت و کوه نوردان است.این آبشار در فاصله ۸ کیلومتری شرق روستا قرار دارد. که در عرض دو ساعت پیاده روی به آن می رسیم. اما اکنون با موتور سیکلت یا دوچرخه کوهستانی و از طریق جاده خاکی ایجاد شده می توان این زمان را به نیم ساعت کاهش داد. آبشار در زبان اهالی، چُر (Chor) و طبعاً منطقه اطراف آن ورچُر (Varchor) (یعنی کنار چُر) نامیده می شود و این آبشار نیز به همین نام معروف شده است. ارتفاع این آبشار به بیش از ۳۰ متر می رسد و محصور شدن در بین صخره های عظیمی که در اطراف آن قرار دارد، به ویژه در ماه اردیبهشت که پر آب و سر سبز است زیبایی و جاذبه با شکوهی دارد.قرار گرفتن در وسط دره زیر آبشار احساس بودن در جنگل را به گردشگر می دهد. دره آبشار، محل زیست گونه های گیاهی مختلفی چون: گون، بید، سرو کوهی، پونه، بادام وحشی، آلبالو کوهی، ریواس، تمشک و خاکشیر است.نکته قابل تأمل در خصوص این آبشار خطر نابودی آن بود که بر اثر طمع برخی از ذینفوذ های غیر بومی به خیال استخراج سنگ، می رفت که به خاطره ای تبدیل شود اما با اهتمام و دلسوزی برخی از دوستداران طبیعت تا کنون از این خطر جسته است اما متأسفانه زخم هایی که بر اثر فعالیت ماشین آلات راهسازی، بر پیکرش جاخوش کرده اند، طبیعت بکر آن را زخمی کرده است.

آبشار ورچر کجاست؟

ورچر یکی از آبشارهای ایران است که برای بازدید از آن باید به استان قزوین سفر کنید. آبشار ورچر یکی از جاذبه‌های دیدنی در روستای رَزجِرد است. تا ۶کیلومتری شرق روستا که بروید، آبشار را پیدا می‌کنید.

در دامنه صخره‌های بلند در غرب ایران آبشار باشکوهی جاری است که بومی‌ها آن را به ورچر یا ورچور می‌شناسند. این آبشار یکی از جاهای دیدنی اطراف قزوین و از جاذبه‌های طبیعی روستای رزجر است. بلندای آبشار ورچور به ۳۰ متر می‌رسد. بومی‌های این منطقه به زبان تاتی صحبت می‌گویند و گویش آن‌ها از نوع «زَزِی یَردی» است. روستایی‌ها برای این آبشار اسمی به زبان تاتی انتخاب کرده‌اند. «چر» در زبان تاتی به‌معنای آبشار است و «ورچر» هم معنای کنار آبشار را می‌دهد.

سرازیرشدن آبشار ورچور از روی صخره بزرگ کوه، صحنه‌ای تماشایی را به وجود می‌آورد. به‌خاطر ریزش مداوم آب، شیارهای زیادی به‌شکل افقی روی صخره هست که زیبایی خاصی دارد. در پای آبشار دره‌ای تماشایی است. تخته‌سنگ‌های بزرگی در این دره هست و رفت‌وآمد را کمی سخت می‌کند. به همین خاطر برای گذشتن از روی آن‌ها باید بسیار احتیاط کنید. کنار آبشار پوشش گیاهی انبوهی رشد کرده است.

طبیعت اطراف آبشار ورچر قزوین

در دره درخت‌ها و بوته‌هایی مثل بید، گون و سرو کوهی ریشه در خاک دارند. ممکن است در مسیر رسیدن به آبشار، آلبالوی کوهی و بادام وحشی هم پیدا کنید. در نزدیکی آبشار ریواس، تمشک، خاکشیر و پونه کوهی می‌روید. هرکدام از این گیاه‌ها خواص دارویی ویژه‌ای دارند. کمی از آن‌ها بچینید و به سوغات ببرید.

پیک‌نیک کنار آبشار ورچر

زیر سایه درخت‌ها زیراندازی پهن کنید و چند ساعتی را کنار آبشار بگذرانید. به‌خاطر وجود آب، هوای این منطقه خنک‌تر است و حس‌وحال خوبی دارد. با هر نسیم شاخه‌های بید می‌لرزد و رطوبت ملایمی پوست صورتتان را نوازش می‌کند. کافی است چشم‌هایتان را ببندید و به صدای برخورد آب با سنگ‌ها گوش بدهید. موسیقی جادویی طبیعت آرامشی وصف‌نشدنی دارد. بعد از کمی استراحت می‌توانید از روی تخت‌سنگ‌ها بگذرید و خودتان را تا پای آبشار ورچور برسانید. یادتان نرود عکس‌هایتان کنار آبشار تماشایی می‌شود.

امکانات گردشگری آبشار ورچر

بد نیست بدانید کنار این آبشار امکانات خاصی وجود ندارد. طبیعت بکر و تماشایی است؛ البته در گذشته افرادی سودجو قصد استخراج سنگ‌های صخره را داشتند. هنوز هم ردی از دستگاه‌ها و ماشین‌هایشان روی صخره‌ها به‌جا مانده است. برای رفتن تا پای آبشار باید وسایلی مثل آب، مواد خوراکی، زیرانداز، کلاه، کرم ضد آفتاب، کفش مناسب و… همراهتان باشد.در فاصله کمی از این آبشار جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. اسم چند مکان را برایتان می‌گذارم. انتخابش با شما باشد.

روستای زرجرد

زرجرد از بهترین جاهای دیدنی قزوین است. این روستا آب‌وهوای خنک و دل‌چسبی دارد. به همین خاطر گردشگرهای زیادی برای گردش و تفریح در نیمه اول سال به زرجرد می‌روند. ممکن است در همان ابتدا با دیدن خانه‌های روستا به یاد ماسوله زیبا بیفتید. روستایی‌ها خانه‌هایشان را به سبک معماری پلکانی ساخته‌اند. در این نوع معماری، سقف هر خانه، حیاط خانه دیگری است. این روستا در گذشته اسم‌های مختلفی داشت. اگر از بومی‌ها اسم «زَزِی یَرد» را شنیدید، تعجب نکنید. یزدگرد، یزجرد و رزگرد از دیگر اسامی این روستا است. در روستای زرجرد امکانات خوبی برای گردشگرها مهیا کرده‌اند. برای اقامت در این منطقه می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی، کلبه‌های چوبی یا خانه‌های روستایی را اجاره کنید.

قلعه سنگرود از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ورچر قزوین

این قلعه از جاهای دیدنی اطراف قزوین است که تا آبشار فاصله زیادی ندارد. در شمال روستای زرجرد و در بلندای کوه، آثاری از قلعه‌ای سنگی و قدیمی به یادگار مانده است. باستان‌شناس‌ها می‌گویند این سازه، قلعه‌ یا قرارگاهی نظامی بوده است. حفره‌های بزرگ ایجاد‌شده در صخره‌ها، توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. دره پایین این کوه را به پلنگ دره می‌شناسند و رودخانه سنگرود در این دره جاری است. کنار این کوه، تپه دیگری هست که در بالای آن بقایایی از یک چهارطاقی وجود دارد. قدمت این چهارطاقی به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

بهترین زمان بازدید

بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آبشار ورچر قزوین است. در بهار ورچور پرآب است و جریان آب با شدت بیشتری از روی صخره‌ها به پایین می‌ریزد. این آبشار و چشمه‌های اطراف تأثیر خوبی در آب‌وهوای این منطقه می‌گذارند و دمای هوا نسبت به شهر خنک‌تر است. اطراف این منطقه انتخاب خوبی برای مسافرت‌ها و گردش‌های تابستان می‌شود.

مسیر دسترسی

برای بازدید از آبشار ورچر در ابتدا خودتان را به قزوین برسانید. بعد از رسیدن به قزوین، از میدان مینودر (غریب کش) مسیر را به‌سمت جاده الموت ادامه بدهید. بعد از پشت‌سرگذاشتن ۲۱ کیلومتر به روستایی به اسم رزجرد می‌رسید. آبشار ورچور در ۶کیلومتری شرق روستاست. به همین خاطر باید از جاده اصلی الموت وارد مسیر خاکی بشوید. باقی مسیر ماشین‌رو نیست؛ پس خودرویتان را در مکان مناسبی پارک کنید. بعد از یک‌ونیم تا دو ساعت پیاده‌روی به آبشار ورچر قزوین می‌رسید؛ البته می‌توانید با استفاده از موتورسیکلت یا دوچرخه کوهستان نیم‌ساعته این مسیر را پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *