مقایسه املاک

مقایسه
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

مسکن قزوین

اتاق بهار خواب چیست؟‎

اگر به ساختار خانه های قدیمی نگاهی بیاندازیم، متوجه قسمتی در آنها می شویم که با نام بهار خواب شناخته می شود.امروزه در طراحی خانه ها کمتر شاهد قسمتی به نام بهار خواب هستیم، اما بهار خواب ها جایگاه ویژه ای در طراحی ویلاهای لوکس و لاکچری دارند.

بهار خواب قسمتی از ساختمان است که اط لحاظ طراحی شبیه ایوان است اما به دلیل ساختارهای دیوارهای اطراف خود غالباً از سایه دلپذیری برخوردار است. بهار خواب ها مناسب ترین مکان ها برای استراحت در طول شبانه روز در فصول گرم سال هستند و به دلیل سایه ای که دارند خنکای مطلوبی را ایجاد می کنند. بهار خواب ها بدون سقف طراحی می شوند و به همین دلیل اصلا برای فصول سرد سال مناسب نیستند.

با اینکه بهار خواب در خانه های کوچک و آپارتمانی امروز کمرنگ شده است، تصمیم گرفتیم تا نکاتی را در رابطه با این مکان جذاب برای شما عزیزان بیان نماییم و شما را بیشتر با بهار خواب شاه نشین آشنا کنیم و ایده های جذاب و جالب برای دیزاین بهار خواب را خدمت شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

اتاق بهار خواب

در اصل می توان گفت بهار خواب نام دیگر مهتابی است که به آن تخت بوم هم گفته می شود. بهار خواب فضایی بدون سقف است که در طبقات بالا و روی حیاط ساخته می شود؛ به ویژه در شهرهایی با آب و هوای گرم. در شب های بهار و تابستان با نصب یک پشه بند شب را صبح می کردند و از خوابیدن در آن فضا لذت می بردند و در پاییز به عنوان اتاقی اضافی در روز از آن بهره می بردند.

تاریخچه ایوان و بهار خواب

می توان گفت بهار خواب هم یک نمونه ایوان بدون سقف برای طبقات فوقانی است. اگر تاریخ را ورق بزنیم می توانیم بگوییم که سابقه ساخت ایوان ها به زمان اشکانیان و شیوه پارتی بر می گردد و تا زمان قرن بیستم از ملزومات خانه به حساب می آمد. ایوان مدائن یا همان طاق کسری که طاق خسروست شاید معروفترین ایوان ایرانی باشد که شاهکار معماری ساسانیان بود. از عبادتگاه تا قصر در بسیاری از بناها ایوان ساخته می شد. در مورد تاریخچه طراحی ایوان که بعدها بهارخواب ها از دل طراحی آن در آمد گفته اند، کوچ نشینان اشکانی چادرهایی مدور می ساختند که فقط یک در داشت و فرم و عملکر ایوان بی شباهت به این چادرها نیست.

بهار خواب در خانه های امروزی

سبک و روش زندگی و معماری دو اصلی هستند که هر دو به یکدیگر مرتبط و بر روی هم تأثیر می گذارند. اگر کمی از گذشته معماری ایران بدانیم خواهیم دید که سبک زندگی بر روی طراحی و ساخت و ساز بناها تأثیر گذاشته است و ما شاهد این طراحی در سال های نه چندان دور هم بوده ایم که سبک زندگی ارجحیت بر روی طراحی معماری داشته است و خانه ای همراه با  آرامش طراحی شده است، اما این روزها این سبک طراحی کمرنگ شده است. آیا تا به حال دوست داشته اید در هنگام خواب آسمان را ببینید؟ ستاره ها را بشمارید؟ در گذشته تا احساس نیاز می کردند فضایی به این منظور می ساختند که نامش را بهار خواب گذاشته اند. این روزها بهار خواب های آن سال ها به یک فضای کوچک به نام بالکن و تراس تبدیل شده است اما شاید در گوشه و کنار برج و ها و ساختمان های بلند بتوانیم بهار خواب های با طراحی زیبا را ببینیم که کمی یاد گذشته را برای ما زنده کند و میزبان خانواده ها در شب های گرم تابستان و بهار و روزهای پاییز باشد.

ایده‌ها و نکاتی برای طراحی بهار خواب

در ادامه قصد داریم با ذکر چند ایده و نکته با در نظر گرفتن المان‌ها و متریال‌های کاربردی در طراحی بهار خواب بحث را به پیش ببریم.

در طراحی بهار خواب از مصالح طبیعی استفاده کنید

هدف از بودن در بهار خواب القای یک حس سرشار از آرامش و تازگی است که این مهم با استفاده از مصالح طبیعی به مراتب بهتر و کامل‌تر حاصل خواهند شد. فرقی نمی‌کند المان شما چه باشد، در هر حال می‌توانید در فضای بهار خواب خود از المان‌های طبیعی مانند چوب و سنگ استفاده کنید. نیمکت‌های چوبی چسبیده به دیوار، کفپوش‌های چوبی، سنگ‌فرش‌ها، قرار دادن مقدار قلوه سنگ در قسمت‌های مختلف و صد البته پوشش گیاهی همگی از جمله المان‌های طبیعی ایده آل هستند.

از یک میز و صندلی کوچک استفاده کنید

شاید یکی از اولین وسایل و المان‌هایی که در فضای بهار خواب‌ها مهم می‌شوند مبلمان‌ها هستند که انواع مختلفی هم دارند. مطمئناً یکی از کاربردهای بهار خواب نشستن و لذت بردن از خواندن یک کتاب یا خوردن یک نوشیدنی است و همه این‌ها بدون یک میز و صندلی جمع و جور ممکن نخواهد شد. در انتخاب سبک و مدل آن سلیقه خود را در اولویت قرار دهید. میز و صندلی‌های مخصوص فضای باز نیز مختص این گونه از فضا هستند و مقاومت خوبی در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی دارند.

مبلمان راحت و جمع و جور انتخاب کنید

شاید فضای بهار خواب شما بزرگ باشد و دست شما در انتخاب مبلمان نیز باز باشد. با این حال انتخاب یک مبل نه کوچک و نه بزرگ که کاربردی‌ترین حالت ممکن را برای شما و اعضای خانواده داشته باشد متعاقباً فضای کمتری را اشغال خواهد کرد و می‌توانید از فضا برای کاربرد دیگر المان‌ها بهره ببرید. بسیاری از بهار خواب‌ها مسقف اما برخی هم روباز هستند و به همین منظور هم باید در انتخاب مبل دقت کرد. بعضی از مبل‌ها از دو بخش تشک و چهارچوب تشکیل شده‌اند و تشک‌ها به راحتی از چهارچوب جدا می‌شوند. این نوع از مبل‌ها برای بهار خواب‌های روباز در شرایط آب و هوایی مختلف انتخاب مناسبی است.

بهار خواب را با گل و گیاه تزئین کنید

پوشش گیاهی از مهم‌ترین المان‌هایی است که وجود آن‌ها در فضای بهار خواب بسیار مهم است. پوشش گیاهی حس و حال بودن در بهار خواب را می‌تواند به کل متحول سازد. برای نگهداری بهتر و سادگی کار بهتر است که از فلاورباکس‌ها و گلدان‌ها استفاده کنید. در صورتی که مساحت بهار خواب شما امکان اجرای زیادی از پوشش گیاهی را نمی‌دهد می‌توانید سطوحی قائم متصل به دیوار یا خود ایستا را برپا سازید و آن را کاملاً به انواع مختلف گل و گیاه اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *