مقایسه املاک

مقایسه
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

مسکن قزوین

اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک ۱۴۰۰‎

یکی از درآمدهای دولت ها در تمامی جهان، مالیات ها هستند. مالیات ها شامل موارد متعددی می شوند که در کشور ما هم روز به روز بر تعداد انها افزوده می شود. اما یکی از مالیات های مستقیم، مالیات بر درآمد املاک است. مالیات بر درآمد املاک شامل سه دسته می باشد که یکی از انها که امروز می خواهیم به ان بپردازیم، مالیات بر اجاره املاک است.

کلیه افراد، هم حقیقی و هم حقوقی که دارای ملکی می باشند که ان را اجاره داده اند، بایستی ثبت نام اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند و مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۰ یا همان مالیات بر درآمد اجاره ۱۴۰۰ را پرداخت نمایند.

ملاک محاسبه این مالیات، برابر با کل مبلغ مال الاجاره است که البته درصدی را به عنوان استهلاکات و هزینه های مالک در مورد اجاره از آن کسر خواهد شد.

اگر شما هم صاحب ملکی هستید که در اجاره دیگری می باشد، لازم است تا نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایید. اما قبل از آن باید در مهلت تعیین شده، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی برای ثبت نام و پر کردن اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایید.

در ادامه توضیحات کاملی را در راطبه با این اظهار نامه و مشمولین آن بیان خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

مهلت و نحوه ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک

اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک باید هرساله توسط مالکان تهیه و به دولت ارسال شود. تهیه این اظهارنامه از طریق نرم افزار موجود یا به طور مستقیم از طریق سامانه امور مالیاتی انجام شده و به صورت الکترونیک ارسال می شود.

مستقل از اینکه تاریخ اجاره نامه بین مالک (موجر) و مستاجر از چه زمانی شروع و به چه زمانی ختم شود، اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک باید برای هر سال شمسی تکمیل گردد. مثلا اگر ملک شما در فروردین و اردیبهشت خالی بوده و از تاریخ اول خرداد به صورت یک ساله اجاره داده شده است، شما در اظهارنامه خود فقط برای ۱۰ ماه (یکم اردیبهشت تا بیست و نهم اسفند) اظهارنامه را تکمیل کنید و دو ماه باقی مانده در اظهارنامه سال بعد وارد می شود.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک برای هر سال شمسی تا پایان تیرماه سال شمسی بعد است. این مهلت با توجه به شرایط همه گیری کرونا امسال به صورت استثنا امسال تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است.

مشمولین مالیات اجاره املاک ۱۴۰۰

همانطور که گفته شد کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که املاک و مستغلاتی در ایران دارند و آن ها را اجاره می دهند ، مشمول مالیات اجاره املاک ۱۴۰۰ می باشند . البته محاسبه این نوع از مالیات استثنائاتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم .

اولین نکته مهم در خصوص مشمولین مالیات اجاره املاک آن است که محل سکونت پدر، مادر یا همسر و فرزندان یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک ، ملک اجاری محسوب نشده و مشمول مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۰ نخواهد شد .

نکته بعدی آن است که کسانی که مالک مجتمع‌ های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره ای که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند ، هستند در مدت اجاره شامل معافیت صد در صدی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ هستند .

میزان مالیات اجاره املاک ۱۴۰۰ براساس قرارداد اجاره تعیین خواهد شد، اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا ارائه نشود و یا مواردی از این دست ، مبلغ اجاره براساس جدول اجاره املاکی مشابه این ملک تعیین خواهد شد .

اگر درآمد شخص در تهران از اجاره ملکی تا ۱۵۰ متر مربع بنا باشد و در شهرستان ها تا ۲۰۰ متر مربع ، از پرداخت مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۰ معاف است . لازم به ذکر است که سود بانکی و حقوق بازنشستگی جزو حقوق محسوب نمی شود .

معافیتهای اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک

قانونگذار معافیتهای مالیاتی متعددی را برای مالکان درنظر گرفته است. اما شرط استفاده از این معافیتها، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک است.

یعنی اگر مالک (موجر) مشمول یکی از بندهای معافیت مالیاتی باشد، اما اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک را تکمیل نکرده باشد، در صورت شناسایی ایشان و ملک مورد اجاره، مشول پرداخت مالیات و جریمه آن به شرحی که کارشناس امور مالیاتی تشخیص دهد خواهد شد.

معافیتهای ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک به شرح زیر است.

  • درصورتی که مالک، ملک خود را در اختیار افراد تحت تکفل خود قرار داده باشد، نیازی به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک نیست. افراد تحت تکفل شامل اجداد، والدین، فرزندان و افراد دیگری که به صورت قانونی تحت تکفل فرد هستند، می شود.
  • درصورتی که اجاره ملک ماهانه کمتر از مبلغ ۳۰ هزار ریال باشد، موجر از تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک معاف است.

معافیتهای مالیات بر درامد اجاره املاک

معافیتهای مالیات بر درامد اجاره املاک به شرح زیر است.

  • املاک و مستغلاتی که زیربنای آنها کمتر از ۱۵۰ متر مربع بوده و در تهران واقع شده اند و یا کمتر از ۲۰۰ متر مربع بوده و در دیگر شهرها واقع شده اند، از پرداخت مالیات بر درامد اجاره املاک معاف هستند.
  • املاک و مستغلات اجاره ای که اجاره بهای ماهانه آنها کمتر از ۵ هزار ریال باشد، از پرداخت مالیات بر درامد اجاره املاک معاف هستند.
  • اگر مالک ملک دارای فرزند معلول یا عقب مانده باشد که قادر به کار کردن و کسب درامد نباشد، مالک از پرداخت مالیات بر درامد اجاره املاک معاف است.
  • اگر فرد هیچ درامد دیگری به جز درامد حاصل اجاره ملک حود نداشته باشد، به شرطی که ملک خود را به صورت نامتعارف اجاره نداده باشد، از پرداخت مالیات بر درامد اجاره املاک معاف است.

نکات مهم درخصوص اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک

  • اگر موجر هستید، هرچند ملک شما بسیار کوچک باشد یا سهم بسیار کمی در مالکیت آن ملک داشته باشید، باید نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک اقدام کنید.
  • اگر ملک شما در شهر تهران بالای ۱۵۰ متر مربع مساحت داشته باشد، مشمول مالیات است و اگر زیر ۱۵۰ متر مربع مساحت داشته باشد، مشمول مالیات نیست. دقت شود که مالک مشول پرداخت مالیات نیست ولی همچنان مشمول تکمیل و ارسال اظهارنامه می باشد.
  • در صورت اجاره مستحدثات، مالک مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک می شود. مثلا اگر فردی حیاط منزل خود را به عنوان پارکینگ یا انباری اجاره داده باشد، یا پشت بام خود را جهت نصب آنتن اجاره داده باشد، مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک می شود.
  • کلیه املاک مستقل از نوع کاربری آنها (مسکونی، اداری یا …) مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک هستند.
  • اگر فردی ملک خود را اجاره داده باشد و خودش ملک دیگری را اجاره کرده باشد، مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک می شود. اما در محاسبه میزان مالیات پرداختی، اجاره دریافتی و اجاره پرداختی در نظر گرفته خواهند شد.
  • کلیه املاک مستقل از وضعیت سندی آنها (سند رسمی، دفترچه ای، قولنامه ای یا … ) مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک هستند.
  • اگر فردی با در نظر گرفتن سهمش از مالکیت ملکی، مالک کمتر از ۱۵۰ متر مربع باشد، مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک است ولی مشمول معافیت پرداخت مالیات بر درامد اجاره املاک است. مثلا اگر فردی مالک ۱ دانگ از ملکی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در تهران باشد، باید حتما اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک را تکمیل و ارسال کند اما مالیاتی به وی تعلق نمی گیرد.
  • مستقل از کاربری مد نظر مستاجر، ملک مورد اجاره مشمول اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک می شود. مثلا اینکه مورد اجاره به منظور دفتر خیریه یا مدرسه یا هر کاربری دیگری استفاده شود، مشمول هیچ معافیتی در اظهارنامه مالیات بر درامد اجاره املاک و در مالیات بر درامد اجاره املاک نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *