مقایسه املاک

مقایسه
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

مسکن قزوین

اصطلاح عرصه و اعیان در بازار مسکن و املاک به چه معناست؟

اصطلاحات زیادی در زمینه مشاور املاک وجود دارد که دانستن و آگاهی از آن برای هر کسی که می‌خواهد در این شغل فعالیت کند لازم است.

امروز می خواهیم به یکی از اصطلاحات مربوط به ساختمان ها و زمین صحبت کنیم که در مسائلی مانند نوسازی و تخریب خانه ها کاربرد دارد.

اگر تا به حال با خانه ها و یا واحدهای مسکونی اوقافی سر و کار داشته اید، شاید اصطلاح عرصه و اعیان به گوشتان خورده باشد.

در یک تعریف ساده، به طور کلی عرصه به زمین یک بنا گفته می شود و ساختمانی که روی این زمین ساخته می شود اعیان نام دارد.

به شکل معمول در سند های شش دانگ که اکثریت مالکیت ساختمان ها بر اساس آن است، عرصه و اعیان برای هر مالک طبق محاسبات مشخصی لحاظ می شود. اما در ملک های اوقافی، عرصه برای یک مالک یا چند مالک جداست، و اعیان برای مالک یا مالکان دیگری است. در واقع مالکیت زمین و ساختمان از یکدیگر جداست و لزوماً برای یک شخص نمی باشد.

علت اینکه زمین های اوقافی محبوبیت کمتری دارند و از نظر قیمت هم با املاکی که سند شش دانگ دارد متفاوت هستند همین موضوع است.

موضوع عرصه و اعیان بیشتر در زمانی که بحث تخریب و نوسازی یک ساختمان مطرح می‌شود ارزش پیدا می‌کند.

در بازه زمانی که مالکان یک ساختمان تصمیم می گیرند به طور کلی یک ساختمان را نوسازی کنند، باید بدانند که هر یک، از زمین ملک، چه میزان را در اختیار دارند؟ پس از آگاهی سهم العرصه، هر مالک بر اساس میزان اشتراکش، هزینه های ساخت و نوسازی را می پردازد.

اصولاً هر چه تعداد مالک یک اعیان کمتر باشد میزان سهم هر مالک بیشتر است و مراحل روند نوسازی و تخریب با سرعت بیشتری پیش می رود. علت موضوع هم کاهش اختلافات و تداخلی است که ممکن است میان مالکان پیش بیاید.

هرچه تعداد مالکان یک عیان بیشتر باشد (برای مثال برج ها) میزان سهم هر مالک کمتر خواهد بود و معمولاً در موضوعاتی مانند تخریب و نوسازی، روند به شکل کندتری پیش می رود.

چگونه بفهمیم چه میزان از عرصه ی اعیان برای ماست؟

اگر مالکان یک اعیان، قصد داشته باشند تا میزان سهم خود را از عرصه به طور دقیق بدانند، باید به شهرداری یا اداره ثبت اسناد مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت نمایند. پس از ثبت درخواست مراحل کارشناسی آغاز می‌شود و به مالکان آن ابلاغ می‌شود.

به طور کلی موضوع عرصه و اعیان در ساختمانها و املاکی که تعداد مالکان چند نفر است اهمیت دارد، از این رو اگر تصمیم دارید که در شغل مشاور املاک فعالیت نمایید، حتماً در خصوص این موضوع قوانین را به طور دقیق مطالعه کنید و آگاهی کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید مشتریان خود را به درستی راهنمایی نمایید.

امیدواریم این مطلب از مسکن قزوین برای شما مفید واقع شده باشد. در مطالب بعدی نیز همراه ما باشید. شما اطلاعات تازه ی دیگری در خصوص قوانین عرصه و اعیان یا تعاریف مربوط به آن دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *