مقایسه املاک

مقایسه
You can only compare 4 properties, any new property added will replace the first one from the comparison.

مسکن قزوین

روستای زرگر قزوین

شهر قزوین یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که تاریخی شیرین و جذاب را در دل خود دارد. قلعه الموت این شهر که نمونه بینظیری از معماری و یادآور قدرت پادشاهان گذشته است، بنای کلاه فرنگی که به پایتخت بودن این شهر اشاره دارد و … .

یکی از دیدنی های جذاب قزوین که امروز به معرفی آن خواهیم پرداخت، یک روستای اروپایی در اطراف این شهر، به نام روستای زرگر است. مردم این روستا رومانیایی هستند و به زبان رومانی هم صحبت می کنند. با سفر به این روستا و دیدن چهره مردم آن، مطمئن خواهید شد که مردمانی اروپایی در ایران سکونت دارند.

این روستا در نزدیکی آبیک از توابع قزوین قرار دارد و دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و مناظر طبیعی بسیار زیبا و جذابی است.

اگر قصد سفر به قزوین را دارید، حتما بازدید از این روستا را در برنامه های خود قرار دهید. اما در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با تاریخچه این روستا، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید.

روستای زرگر کجاست؟

روستای زرگر از روستاهای اطراف تهران است که در شهرستان آبیک در استان قزوین واقع شده است. این روستا در غرب شهر آبیک و در فاصله ۲۲کیلومتری آن قرار دارد. فاصله تهران تا روستای زرگر در حدود با ۱۱۵ کیلومتر است و این روستا در شمال غربی پایتخت واقع شده است. فاصله کرج تا روستای زرگر نیز در حدود ۶۷ کیلومتر است و این منطقه از استان البرز، در جنوب شرقی روستای زرگر آبیک ‌روی نقشه دیده می‌شود.

تاریخچه روستای زرگر

اهالی این روستا به درستی نمی‎‌دانند به کجای جهان تعلق دارند. داستان‌های مختلفی درباره سکونت زرگری‌ها در این منطقه وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که زرگرها عشایری بودند که سالیان سال قبل به این روستا مهاجرت کردند. عشایر رومانی زبان در روستای وسمق استان مرکزی نیز وجود دارند که زبان آن‌ها به دلیل نزدیکی با سایر اقوام فارسی است. به گفته همایون زرگر، گروهی رومانو در زمان ساسانیان وارد ایران شدند که سبک زندگی کوچ‌نشینی داشتند. گروه دیگری از رومانوها در دوران صفویه دوباره وارد ایران و در روستای زرگر ساکن شدند و از همین جا به چند نقطه در ایران مهاجرت کردند. مستندات نشان می‌دهد افراد ساکن روستای زرگر بازماندگان همان گروهی هستند که در دوران صفویه وارد ایران شده‌اند. نقل‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • اهالی روستای زرگر طایفه‌ای بودند که سال‌ها و قرن‌های پیش از مرزهای شمالی ایران وارد کشورمان شده‌اند و با توجه به سبک زندگی عشایری در قسمت‌های مختلف ایران به صورت پراکنده ساکن شده‌ و بعد از سال‌ها یکجانشینی، کشاورزی و دامداری را انتخاب کرده‌اند.
  • در روایت دوم گفته شده که زرگرها در اصل ایرانی و از سربازان قزلباش شاه عباس صفوی بوده‌اند که به دلیل جنگجویی و دلیری و از آن‌جایی که با حکومت‌ها سازگاری نداشتند در کشور و حتی دنیا پخش می‌شدند تا حکومت‌ها مصون بمانند.
  • روایت سوم می‌گوید در جنگ ایران و روم، ۴۰۰ نفر از رومانوها به دست پادشاه ایران اسیر شدند که به دلیل داشتن اندام‌های ورزیده و قوی مورد عفو پادشاه قرار گرفته و در نزدیکی قزوین ساکن شدند.

چرا مردمان این روستا را زرگر می‌نامند؟

  •  نقل است هنگامی که برای اهالی این منطقه شناسنامه تهیه می‌کردند زنان به ساخت زیورآلات اشتغال داشتند و به همین دلیل نام زرگر را برای این روستا انتخاب کردند.
  • در روایت دیگر آمده است که حدود ۳۰۰ سال قبل نادر شاه سه برادر طلاکار به نام‌های احمد، سیف‌الله و زبدالملک را از امپراطوری عثمانی به ایران آورد و این روستا را به عنوان چراگاه قشقایی به احمد سپرد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به روستای زرگر

هوای پاک و کوهستانی زرگر یکی از جذابیت‌های سفر به این منطقه است. آب‌وهوای دل‌چسب این منطقه سبب شده که تمام چهار فصل سال برای سفر مناسب باشد.

با تغییرات خاص هر فصل، این روستا تماشایی است. سرسبزی روستا در بهار به اوج خود می‌رسد و این روستای کوهستانی سبزپوش می‌شود و درختان آن جامه شکوفه به تن می‌کنند. بنابراین با رسیدن تعطیلات نوروز و آب‌وهوای بهشتی بهار، پیشنهاد می‌کنیم که راهی این روستای پرماجرا شوید. در این روستا از طبیعت لذت ببرید و درباره حقایق و افسانه‌های بومیان این منطقه پرس‌وجو کنید.

جاذبه های گردشگری زرگر

از زیباترین جاهای دیدنی روستای زرگر، کوهپایه‌های سرسبز و گندم‌زارهای وسیع این منطقه در فصل بهار هستند. تماشای قاب زیبای طبیعت با وجود درختان بلند قامت، رشته‌کوه‌های پیوسته، هوای مه گرفته، کلبه‌های کوچک و پرچین‌های روستایی، بیش از هر جاذبه توریستی پر زرق‌وبرقی، لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است. زندگی توأم با پیشه دامداری و کشاروزی و سادگی این سبک از زندگی روستایی، برای شهرنشین‌های گرفتار هرج‌ومرج و دغدغه‌های تمام‎‌نشدنی، فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود.

در بین روستاهای اطراف تهران، روستای زرگر قزوین، مقصدی دوست‌داشتنی برای پناه‌بردن به آب‌وهوای پاک و فرار از دود و غبار پایتخت است. در این روستا تا دلتان بخواهد، مناظر طبیعی چشم‌نواز می‌بینید و از سادگی و خوش‌رنگی طبیعت لذت می‌برید. از دیگر جذابیت‌های روستای زرگر قزوین، سکوت آرامش‌بخش آن است که شما را به شنیدن موسیقی طبیعت دعوت می‌کند. بنابراین اگر قصد سفر به استان قزوین را دارید و می‌خواهید بدانید که به کجای قزوین بروید، روستای زرگر آبیک را از قلم نیندازید که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است.

زبان زرگری چیست

همان ‌طور که گفتیم، مردم بومی روستای زرگر به زبان زرگری صحبت می‌کنند. این زبان در اصل رومانو است و چون گویش مردمان زرگر است به زرگری شناخته می‌شود و با زبان زرگری معروفی که با حرف «ز» آمیخته می‌شود، همخوانی ندارد. رومانو زبانی لاتین است که بسیاری از کشورهای اروپایی با آن صحبت می‌کنند. این زبان مثل یک زبان رسمی دارای قواعد خاص خودش است و تنها یک گویش اقلیمی نیست. طبق نظر زبان‌شناسان، احتمال ریشه گرفتن زبان رومانو از زبان اقوام روم باستان به قوت خود باقی است.

چند قانون نانوشته در بین مردمان روستای زرگر

  • وفاداری در روابط عاطفی زناشویی در میان مردمان روستا بسیار پررنگ است، به حدی که بانویی که همسرش فوت شده، دیگر تمایلی به ازدواج مجدد ندارد. همچنین ازدواج مجدد مردان متأهل در میان مردمان بومی روستا عملی ناشایست تعریف شده است.
  • تعصب و پایبندی به خانواده از قوانین نانوشته و مهم خانواده‌ها در این روستاست. زنجیره خانواده در روستای زرگر هرگز پاره نمی‌شود. این موضوع شما را به یاد پایبندی کاراکترهای ایتالیایی‌تبار فیلم پدرخوانده به خانواده نمی‌اندازد؟!
  • اثری از جرم و جنایت در این روستا نخواهید دید و اگر کسی جرمی مرتکب شود، از طرف مردم روستا طرد خواهد شد.
  • پایبندی به رسوم و فرهنگ، از خصلت‌های زرگرهاست و احترام به اعتقادات پیشینیان در زندگی آن‌ها مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *